Gå till innehåll
Vimmerby Kommun logo

Bygglovsguide

Ska du bygga, riva eller renovera? Då kan du behöva ansöka om bygglov eller göra en anmälan. Läs mer om det här i vår bygglovsguide!

Du ansöker om bygglov eller gör en anmälan i någon av våra e-tjänster. Du hittar alla våra e-tjänster på minasidor.vimmerby.se:

Anmälan om attefallsåtgärder

Anmälan om ändring av en byggnads tekniska egenskaper eller planlösning

Bygga nytt, bygga till, ändra eller riva

Eldstad

Förhandsbesked

Parkering

Skyltar

Tillfälliga åtgärder

Du behöver e-legitimation samt svensk post- och fakturaadress

För att kunna använda våra e-tjänster behöver du e-legitimation. Information om hur du skaffar e-legitimation finns på Skatteverkets webbplats. Du behöver även ha en postadress och fakturaadress i Sverige. Det gäller även dig som medsökande eller ombud.

Om e-legitimation (Skatteverket)

Om du vill göra en ansökan eller anmälan men saknar e-legitimation, svensk postadress och svensk fakturaadress kan du kontakta miljo.bygg@hultsfred.se eller 010-354 20 41.

Du kan ha en medsökande

När du ansöker om bygglov eller gör en anmälan kan du välja att ha en medsökande. Även den som är medsökande måste ha e-legitimation. Den som är medsökande kommer tillsammans med dig som sökande att få rollen byggherre.

Medsökande är den som för egen räkning utför eller låter utföra projekterings-, byggnads-, rivnings- eller markarbeten.

Även företag och föreningar kan använda våra e-tjänster. Om du gör en ansökan eller anmälan åt ett företag eller förening blir du kontaktperson för företaget eller föreningen. Det innebär att du får all information i ärendet och kan följa ärendet på Mina sidor.

Du behöver använda din personliga e-legitimation men det är företaget eller föreningen som räknas som byggherre och ansvarar för ansökan och genomförandet av den sökta åtgärden.

Du som ska ansöka om bygglov eller göra en anmälan kan be ett ombud om hjälp med att göra själva ansökan eller anmälan i e-tjänsten. För att det ska fungera behöver både du och ditt ombud ha e-legitimation.

Det innebär att ni båda får all information i ärendet. Men du som sökande räknas fortfarande som byggherre och ansvarar för ansökan och genomförandet av den sökta åtgärden.

Vi registrerar din ansökan eller anmälan och bedömer sedan om ärendet är komplett eller om du behöver lämna in fler handlingar. Vi hör av oss när vi är klara med vår bedömning. Vi börjar handlägga ditt ärende när det är komplett.

Läs mer om bygglovsprocessen

Läs mer om processen för anmälan

När du har skickat in din ansökan eller anmälan kan du följa ditt ärende genom att logga in på Mina sidor. Här får du information och beslut i ditt ärende. Har du frågor så får du gärna kontakta oss genom att skapa ett nytt meddelande på Mina sidor.

Mina sidor

Hur lång tid du behöver vänta på att få beslut beror på om du har lämnat in alla handlingar som behövs och om det är ett komplicerat ärende.

Bygglov, rivningslov och marklov

Du ska få beslut om lov inom tio veckor från att ärendet är komplett. Om det är ett komplicerat ärende kan tiden förlängas med ytterligare tio veckor. Tänk på att du också måste få beslut om startbesked innan du får påbörja arbetet.

Anmälan

Du ska få beslut om startbesked inom fyra veckor från att ärendet är komplett. Om det är ett komplicerat ärende kan tiden förlängas med ytterligare fyra veckor.

När är ärendet komplett?

Ärendet är komplett när alla nödvändiga handlingar har kommit in till oss. Vi hör av oss till dig när ditt ärende är komplett.

Om vi saknar handlingar får du möjlighet att komplettera ditt ärende. Vi skickar ut en eventuell begäran om komplettering inom tre veckor från det att ärendet kommit in till oss. Om vi inte hinner skicka ut begäran om komplettering räknas ärendet som komplett från det datum som handlingarna kom in till oss.

Om du vill komplettera ditt ärende med ytterligare handlingar eller information så använder du vår e-tjänst för komplettering.

E-tjänst för komplettering

När du ansöker om bygglov eller gör en anmälan får du betala en avgift för vår handläggning av ditt ärende. Hur mycket du får betala beror på vad du ska göra.

I vår taxa för ärenden enligt plan- och bygglagen finns tabeller med vår tidsuppskattning av hur många timmar det tar att handlägga respektive ärende. Om du multiplicerar antalet timmar med timavgiften får du fram aktuell avgift för ärendet.

Taxa för ärenden enligt plan- och bygglagen

Avgiften kan bli reducerad

Om vi överskrider antalet handläggningsveckor så reduceras avgiften.

Reduktion av avgift för lov, förhandsbesked och anmälan (Boverket)

Du måste få startbesked innan du får börja bygga, ändra, installera eller riva. Vilka handlingar du behöver lämna in för att få startbesked står i ditt beslut om lov.

E-tjänst för komplettering

När arbetet är klart så behöver du få slutbesked. Vilka handlingar du behöver lämna in för att få slutbesked står i ditt beslut om startbesked.

Du lämnar in handlingar för slutbesked i vår e-tjänst för komplettering.

E-tjänst för komplettering