Trygghetslarm
Trygghetslarm gör det möjligt för dig att komma i kontakt med personal vid oförutsedda situationer. Larmet är till för att skapa trygghet för dig i ditt hem. Det används om du blivit sjuk, har fallit omkull eller behöver hjälp av någon annan anledning.
Trygghetslarmet ersätter inte akut behov av medicinsk hjälp, då ska du istället ringa alarmnumret 112.
Så här larmar du
Du larmar genom att trycka in knappen på larmklockan.Trygghetslarmet har en talfunktion som gör att du kan prata med personen på larmcentralen som svarar. Du kan prata rätt ut i rummet och larmcentralen hör vad du säger. Om det behövs kontaktar de personal från hemtjänsten som kommer hem till dig
Om den som svarar på larmen inte hör vad du säger eller om du av någon orsak inte kan prata så kommer personal från hemtjänsten ändå hem till dig för att se hur du mår.
Trygghetslarmet ersätter inte akut behov av medicinsk hjälp, då ska du istället ringa SOS Alarm, telefonnummer 112.
Installation av trygghetslarm
Vimmerby kommun har digitala trygghetslarm. Larmet består av en "dosa" och en larmknapp som du bär runt halsen eller runt handleden.
Personal från hemtjänsten kommer hem till dig och installerar larmet. De visar dig hur larmet fungerar. Du får också skriftlig information.
I ditt nya larm finns allt som behövs för att larmet ska fungera. Du behöver inte (som förr) ha ett telefonabonnemang för att ha trygghetslarm.
Rökdetektor
Trygghetslarmet innehåller även en rökdetektor som signalerar till larmcentralen när den känner av rök eller om det skulle börja brinna.
Kodlås och nycklar
När du får ditt larm installerar vi också ett kodlås på din dörr så personal från hemtjänsten kan komma in i din bostad när du larmat. Som en extra säkerhet behöver vi också ha en nyckel.
Kostnader
Hur mycket du betalar varje månad för ditt larm beror på din ekonomi. Kostnaden är högst 291 kronor per månad (år 2024). Teknisk service av trygghetslarmet ingår.