Egenkontroll för verksamheter inom hälsoskydd
Du som driver en hälsoskyddsverksamhet måste ha egenkontroll. Egenkontrollen är ett förebyggande arbete där du planerar och kontrollerar din verksamhet för att motverka och förebygga negativ påverkan på människors hälsa eller miljön.
Vad är egenkontroll?
Egenkontrollen är ett ständigt pågående arbete som du noga ska planera, genomföra, följa upp och förbättra. Det är du som driver verksamheten som har ansvar för att det finns en egenkontroll och att den fungerar.
Att bedriva egenkontroll innebär att du ska ha rutiner för att kontrollera att din verksamhet sköts och drivs på ett hälso- och miljömässigt bra sätt enligt de lagkrav som finns. Det innebär också att du kontinuerligt ska bedöma de risker som finns i din verksamhet. Exempel på riskfaktorer som du behöver ha rutiner för är:
- Fukt
- Mögel
- Radon
- Brister i ventilationen
- Temperatur
- Vattenkvalitet
- Avfallshantering
- Otillräcklig städning
- Kemikaliehantering
- Smittskydd
- Höga ljudnivåer eller buller
- och annat som kan påverka hälsan och miljön negativt.
Arbetet med egenkontroll ska du redovisa i ett egenkontrollprogram. Du kan läsa mer om detta nedan. Miljö- och byggnadsförvaltningen kontrollerar att du har en egenkontroll som fungerar när vi gör tillsynsbesök. En viktig del i egenkontrollen är att det finns en tydlig ansvarsfördelning.
Vad ska ett egenkontrollprogram bestå av?
Egenkontrollen ska vara anpassad till din verksamhet. Hur ditt egenkontrollprogram ska se ut beror därför till stor del på vilken typ av verksamhet du bedriver. Innehållet kan också skilja sig åt mellan verksamheter inom samma område. Till exempel kräver en stor skola mer omfattande egenkontroll än en mindre skola. Det viktigaste är att programmet omfattar det som behövs för att din verksamhet inte ska bryta mot miljöbalken.
Oavsett vilken verksamhet du bedriver ska dessa delar alltid finnas med i ditt egenkontrollprogram: