Uppgifter som behövs för att göra en dödsboanmälan
En dödsboanmälan är en handling som i vissa fall ersätter en bouppteckning. Du kan ansöka om dödsboanmälan om den avlidnes tillgångar endast täcker begravningskostnader och andra utgifter i samband med dödsfallet samt att det inte finns någon fast egendom eller tomträtt i dödsboet. För att kommunen ska kunna utreda om det är möjligt att göra en dödsboanmälan behöver du kontakta våra dödsbohandläggare snarast.
- Dödsfallsintyg med släktutredning, beställs från Skatteverket
- Beslut om vilken skatt man beräknas få tillbaka under året. (Ansökan om förtidsutbetalning av preliminär A-skatt gör ni hos Skatteverket).
- Kontaktuppgifter och personnummer för samtliga dödsbodelägare
- Kopia av den senaste deklarationen med bilagorna 1 och 4
- Uppgifter om kontanter på dödsdagen
- Avi för aktuell hyra
- Kapital- och räntebesked från samtliga banker
- Kontoutdrag för samtliga konton tre månader innan dödsdagen och framåt
- Uppgifter om eventuella begravningsförsäkringar och/eller tjänstegrupplivförsäkring
- Offert eller räkning på begravningskostnad och /eller gravsten
- Eventuellt testamente.