Gå till innehåll
Vimmerby Kommun logo

Kottens förskola i Frödinge

Kottens förskola ligger i Frödinge, en mil utanför Vimmerby.

Kottens förskola består av tre åldersindelade avdelningar. Förskolan Kotten präglas av glädje, trygghet, kreativitet och utforskande, där undervisning och omsorg går i hand i hand i vår utbildning. Vi har ett nära samarbete mellan arbetslagen för att barn och pedagoger ska mötas gränsöverskridande, stärka samverkan och tryggheten på förskolan.

Förskolans värdeord

Trygghet:

Välkomnande verksamhet där vi bygger goda hållbara sociala relationer mellan barn, pedagoger och vårdnadshavare. När vi känner tillit och trygghet till varandra får vi en god arbetsmiljö där vi kan leka, lära och upptäcka.

“Goda förutsättningar att bygga upp tillitsfulla relationer och känna sig trygga i gruppen” (Lpfö-18, s 15).

Bemötande:

Ett bemötande grundat i acceptans, lyssnande och respekt, där vi ser till varandras olikheter, förutsättningar och behov.

“Respekt och förståelse för alla människors lika värde och de mänskliga rättigheter” (Lpfö-98, s 12).

Lekfullhet:

Leken är grunden för verksamhetens utformning och skapar möjlighet till glädje, kreativitet samt utforskande med härvarande pedagoger. Verksamheten ska vara rolig, lärorik och utmanande. Genom leken får barnen imitera, fantisera och bearbeta intryck.

“Lek är grunden för utveckling, lärande och välbefinnande /…/ viktigt att ge barnen tid, rum och ro att hitta på lekar, experimentera och uppleva” (Lpfö-18, s 8).

Arbetssätt

I vårt arbetssätt utgår vi från ett utforskande förhållningssätt där utbildningen utgår från barnens frågor, tankar och idéer. Detta sker genom att vi arbetar processinriktat i projektform och i olika val av gruppkonstellationer som undervisningsform för att på bästa sätt följa barnens intresse och lärprocesser.

Vi använder oss av pedagogisk dokumentation som ett arbetsverktyg där vi dokumenterar och reflekterar tillsammans med barnen i de olika lärprocesserna.

Vår pedagogiska idé är “Hållbar utveckling“ och synliggörs i hela vår verksamhet med förhoppningen om att bygga upp en positiv framtidstro hos våra barn.