Ändring i brandskyddet
För att göra ändringar i brandskyddet behöver du göra en anmälan. Dessa ändringar avser en förändring av lokalens totala brandskydd, från en verksamhetsklass till en annan. Men det kan också omfatta ändringar som påverkar utrymningsvägarna i en byggnad.
Vilka handlingar behöver jag lämna in?
När du ska göra din anmälan behöver du lämna in följande handlingar och uppgifter:
- Situationsplan, skala 1:500 (markera aktuell byggnad/byggnadsdel)
- Planritning, skala 1:100
- Brandskyddsbeskrivning
- Förslag på kontrollplan
Du kan behöva lämna in fler handlingar för att vi ska kunna handlägga och ta beslut i ditt ärende. Det beror på ärendets omfattning.
Det är viktigt att alla handlingar:
- är underskrivna
- tydligt redovisar vad som är nytt och vad som är befintligt
Information om vanliga handlingar och exempelritningar
Gör en anmälan
Fyll i blanketten ”Ansökan om lov och anmälan” och skicka den sedan till miljö- och byggnadsförvaltningen.
Avgift
Vi tar ut en avgift för att handlägga din anmälan. Avgiften tas ut med stöd av taxan för ärenden enligt plan- och bygglagen, strandskyddsdispens och tillstånd för brandfarlig vara.