Bostadsanpassning
Om du har en funktionsnedsättning och behöver anpassa ditt hem så kan du ansöka om bostadsanpassningsbidrag. Här kan du läsa om villkoren för att få bidrag och vad som ska vara med i din ansökan.
Du kan få bidrag för alla typer av varaktiga funktionsnedsättningar som kräver en anpassning av ditt hem. Det kan till exempel vara att du har svårt att förflytta dig eller synsvaghet. Du kan inte få bidraget om du är tillfälligt funktionshindrad.
Ett krav för att få bidraget är att du har ett intyg av en arbetsterapeut, läkare eller någon annan sakkunnig som anser att bostadsanpassning är nödvändig. Det är utifrån detta intyg som du ansöker om bidrag.
Vid omfattande åtgärder bör du komplettera intyget med ett åtgärdsprogram med förslag till lämplig anpassning. Ett sådant program görs i samarbete med till exempel arbetsterapeut och skrivs in på intyget som du sedan ska bifoga i din ansökan.
För att få bidrag måste du bo permanent i den bostad du vill anpassa. Dessutom måste du antingen äga eller hyra bostaden eller bo i bostadsrätt. Om du hyr bostaden eller bor i bostadsrätt måste du ha skriftligt medgivande från fastighetsägaren där denne tillåter att du får anpassa bostaden. Du som hyresgäst måste ha ett hyreskontrakt tecknat direkt med fastighetsägaren.
Bidraget är till för att underlätta det dagliga livet i hemmet för dig som är funktionshindrad. Det kan gälla att sköta din hygien, laga mat, förflytta dig i hemmet samt ta dig in- och ut ur bostaden.
Du kan till exempel få bidrag för att anpassa badrumsutrustning, sätta in bredare dörrar eller ta bort trösklar så att en rullstol lättare kan komma fram. Utomhus kan du få bidrag till räcken och ledstänger, ramper, hårdgöring av gångar med mera.
Du kan inte ansöka om bidrag för grundläggande bostadsfunktioner eller åtgärder som måste utföras enligt plan- och bygglagen.
Tänk på att bidraget ska täcka en skälig kostnad för de godkända åtgärderna och att bidraget inte är inkomstprövat.
Fyll i blanketten ”Ansökan om bostadsanpassningsbidrag” och skicka den till miljö- och byggnadsförvaltningen.
Du måste också bifoga:
- intyg från arbetsterapeut, läkare eller någon annan sakkunnig som intygar att bostadsanpassning är nödvändig
- medgivande från fastighetsägaren om att åtgärderna får utföras
- fullmakt för kontaktpersonen om du själv inte kan hantera handlingarna
Du kan välja att sköta anpassningen själv eller låta kommunen göra det.
Om du vill göra det själv bifogar du handlingar som offerter och ritningar över hur arbetet med bostadsanpassningen ska gå till. När du skickat en komplett ansökan blir den prövad av kommunen som sedan fattar ett beslut om bidraget. Blir din ansökan godkänd får du bidraget när bostadsanpassningen av ditt hem är klar.
Vill du att kommunen hjälper dig med anpassning så meddelar du det via fullmakten. Beslutet om bidrag innehåller ett bidragsbelopp och en hänvisning till den offert som beslutet grundas på. Tillsammans med beslutet skickas en fullmakt. Denna fullmakt ger kommunen rätt att för din räkning upphandla och beställa de åtgärder som krävs för att bostadsanpassa ditt boende. Kommunen betalar då arbetet som utförs istället för att betala ut bidraget till dig. Om kommunen hjälper dig att beställa ska det göras i bidragstagarens namn då beställningen avgör att det är konsumenttjänstlagen som gäller som avtalsform.
Väljer du att söka i efterhand bifogar du handlingar som offerter, ritningar, fakturor och vilket kontonummer som pengarna ska betalas in till. Du måste kunna verifiera eller bevisa hur det såg ut innan åtgärden utfördes så att behov av åtgärd kan styrkas. När du skickat en komplett ansökan blir den prövad av kommunen som sedan fattar ett beslut om bidraget. Blir din ansökan godkänd får du bidraget på ditt kontonummer som du uppgett.
Fastighetsägaren ska ge sitt skriftliga medgivande till att åtgärderna får utföras. Fastighetsägaren kan inte kräva att hyresgästen eller bostadsrättsinnehavaren ska återställa bostaden i ursprungligt skick. Det bör tydligt framgå vad medgivandet omfattar. Fastighetsägaren kan neka medgivande genom att inte skriva under medgivandet, då kommer sökanden att nekas bidrag för åtgärd.
Om du inte är nöjd med kommunens beslut kan du överklaga till Förvaltningsrätten i Växjö. Detta gör du i ett skriftligt överklagande där du beskriver:
- vilket beslut du vill överklaga
- varför du tycker att beslutet är fel
- vilken ändring du vill ha
Du skickar överklagandet till miljö- och byggnadsförvaltningen. Överklagandet ska ha kommit in inom tre veckor från den dag du fick del av beslutet. Vi skickar ditt överklagande vidare till förvaltningsrätten för prövning.
Om du behöver hjälp med att överklaga beslutet kan vi hjälpa till med att skriva ned det som du anför. Överklagan kan endast undertecknas av dig som är sökande.
Som fastighetsägare kan du ansöka om bidrag för att återställa anpassningar som gjorts i fastighet med stöd av bostadsanpassningsbidrag. I så fall ska du fylla i blanketten ”Ansökan om bostadsanpassningsbidrag” och skicka den till miljö- och byggnadsförvaltningen.
När en person med en funktionsnedsättning byter bostad ska den nya bostaden väljas så att behovet av bostadsanpassning begränsas.
I lagen om bostadsanpassningsbidrag står det bland annat:
”Vid byte av bostad lämnas inte bostadsanpassningsbidrag till sådana åtgärder som beror på att den nya bostaden i fråga om storlek, planlösning, antal våningsplan eller andra nivåskillnader i eller i anslutning till bostaden är uppenbart olämplig med hänsyn till funktionsnedsättningen.”
Mer information
Blankett: Ansökan om bostadsanpassningsbidrag Pdf, 849 kB.
Blankett: Ansökan om återställningsbidrag Pdf, 801 kB.
Vad är bostadsanpassningsbidrag? (Boverket)
Lagen om bostadsanpassningsbidrag
Riktlinjer för bostadsanpassningsbidrag Pdf, 400 kB.
Bild som tydligt visar hur ansökan om bostadsanpassning går till
Kontakt
Hultsfred-Vimmerby miljö- och byggnadsförvaltning
Telefon: 010-354 20 41
E-post: miljo.bygg@hultsfred.se
Vi har telefontid vardagar kl. 10-12.
Senast uppdaterad: