Gå till innehåll
Vimmerby Kommun logo

Bygglovsprocessen

Ska du ansöka om bygglov, rivningslov eller marklov? Här kan du läsa om hur det går till.

Ta reda på vilka handlingar och uppgifter du behöver lämna in när du ska ansöka om bygglov. För de flesta större projekt behöver du även anlita en kontrollansvarig.

Kontrollansvarig

I vår bygglovsguide kan du ta reda på vilka handlingar och uppgifter du behöver lämna in.

Bygglovsguide

Ansök om bygglov i god tid innan du vill börja med ditt projekt. Du ansöker om bygglov, eller gör en anmälan, i någon av våra e-tjänster:

Anmälan om attefallsåtgärder

Anmälan om ändring av en byggnads tekniska egenskaper eller planlösning

Bygga nytt, bygga till, ändra eller riva

Eldstad

Förhandsbesked

Parkering

Skyltar

Tillfälliga åtgärder

När du har skickat in din ansökan kan du följa ditt ärende på Mina sidor. Har du frågor så får du gärna kontakta oss genom att skapa ett nytt meddelande på Mina sidor.

Mina sidor

För att kunna använda våra e-tjänster behöver du e-legitimation, svensk postadress och svensk fakturaadress. Om du inte kan använda våra e-tjänster kan du kontakta miljo.bygg@hultsfred.se eller 010-354 20 41.

Vi registrerar din ansökan och skickar en bekräftelse till dig.

Vi går sedan igenom ditt ärende för att bedöma om ärendet är komplett eller om du behöver lämna in fler handlingar. Vi hör av oss när vi är klara med vår bedömning.

Om vi saknar handlingar eller uppgifter får du möjlighet att komplettera ditt ärende. Du lämnar in kompletterande handlingar och information i vår e-tjänst för komplettering.

E-tjänst för komplettering

Vi börjar handlägga ditt ärende när det är komplett.

När vi handlägger ditt ärende så kollar vi bland annat om ansökan följer aktuella planbestämmelser och lagkrav. Om det behövs skickar vi även en remiss till grannar, berörda myndigheter och organisationer. Vi kan också göra fältbesök.

Hur lång tid det tar för oss att handlägga ditt ärende beror på vad det är för ärende. Du ska du få beslut om bygglov inom tio veckor från det att ansökan är komplett. Om det är ett komplicerat ärende kan vi förlänga tiden med ytterligare tio veckor.

När vi har tagit ett beslut i ditt ärende så skickar vi beslutet till dig via Mina sidor. Oftast är det en handläggare som fattar beslut om bygglov men vissa ärenden beslutas av miljö- och byggnadsnämnden vid deras sammanträden.

Om vi beviljar din ansökan om bygglov så publicerar vi en kungörelse i Post- och Inrikes Tidningar. Kungörelsen publiceras två arbetsdagar efter beslutsdatum. Vi informerar även berörda grannar om beslutet.

Post och Inrikes Tidningar

Om ingen överklagar så vinner beslutet laga kraft fyra veckor efter publicering av kungörelsen. Det betyder att man inte längre kan överklaga beslutet.

Ditt bygglov är giltigt i fem år från beslutsdatum men du måste påbörja arbetet inom två år, annars upphör ditt bygglov att gälla. Tänk på att du även måste få startbesked innan du får börja bygga.

Om vi avslår din ansökan har du möjlighet att överklaga vårt beslut. Du får information om hur du överklagar tillsammans med ditt beslut.

Du måste få startbesked innan du får börja bygga. Det räcker alltså inte med att få bygglov. Vid mindre projekt får du startbesked samtidigt som beslut om bygglov. Det kan till exempel vara:

  • garage
  • carport
  • förråd
  • altan
  • inglasning
  • och andra mindre åtgärder

I mer komplicerade ärenden får du beslut om startbesked efter ett tekniskt samråd. Du får information om just ditt ärende kräver tekniskt samråd eller inte. I så fall skickar vi en kallelse till dig.

Inför det tekniska samrådet behöver du lämna in de handlingar som krävs för startbesked. Vilka handlingar du ska lämna in står i ditt beslut om bygglov. Du lämnar in handlingarna i vår e-tjänst för komplettering.

E-tjänst för komplettering

Vid ett tekniskt samråd deltar du som byggherre, den som är kontrollansvarig och en byggnadsinspektör. Vi går igenom punkterna på kontrollplanen och hur man löser de tekniska kraven. När underlagen är tillräckliga fastställer vi kontrollplanen och beslutar om startbesked.

I startbeskedet finns uppgifter om:

  • vem som är sakkunnig eller kontrollansvarig
  • om det behövs särskilda villkor för att påbörja arbetet
  • vilka handlingar du behöver lämna in inför slutbesked
  • eventuella tillstånd som du måste ha från andra myndigheter.

Du kan behöva färdigställandeskydd

Om du anlitar ett företag för att utföra vissa arbeten på en- och tvåbostadshus behöver du i vissa fall ha ett färdigställandeskydd. Färdigställandeskydd är ett krav för att du ska kunna få startbesked i de fall ett sådant skydd krävs.

Färdigställandeskydd (Boverket)

Vid större projekt ska en byggnadsinspektör besöka arbetsplatsen minst en gång. Under besöket kontrollerar vi att:

  • du följer kontrollplanen och lovet
  • kontrollansvarig är på plats vid de viktiga momenten
  • inget strider mot byggreglerna

Du får information om just ditt projekt kräver ett eller flera arbetsplatsbesök.

När arbetet är klart måste du få slutbesked innan du får börja använda det du har fått startbesked för. I ditt startbesked står det vilka handlingar du ska lämna in för att få slutbesked. Du lämnar in handlingarna i vår e-tjänst för komplettering.

E-tjänst för komplettering

Vid större projekt krävs även slutsamråd innan du kan få slutbesked. Du hör av dig till oss för att boka tid för slutsamråd. På slutsamrådet deltar du som byggherre, kontrollansvarig, en byggnadsinspektör och övriga som bör vara med. Vi går igenom byggnationen och kontrollplanen för att se om du kan få slutbesked.