Simundervisning i grundskolan
Alla elever som går i grundskolan och anpassade grundskolan i Vimmerby kommun har obligatorisk simundervisning.
Att lära sig simma är viktigt för att kunna nyttja hav och sjöar för rekreation och för att förhindra olyckor. Att simma är också en fysisk aktivitet som många utövar som träning eller motion.
I Vimmerby kommun hålls simundervisningen främst i Gullringens simhall och leds av utbildad simlärare.
Skolan ordnar transporten till och från simhallen. När klasserna är i simhallen har skolans personal ansvaret för eleverna.
Det är viktigt för barn att tillsammans med vårdnadshavare eller annan vuxen besöka badhus eller åka till en sjö. Bad och lek i vatten hjälper barnet att få vattenvana. Låt därför gärna barn gå i simskola även utanför skolan för att de ska bli säkrare simmare.
Simundervisning i grundskolan
Alla elever som går i grundskolan i Vimmerby kommun har obligatorisk simundervisning i årskurs 2, 4 och 8.
För att elever ska bli säkra på sin simning så tidigt som möjligt åker alla elever i åk 2 till simhallen sex gånger. I årskurs 4 och 8 åker alla elever till simhallen minst en gång för att visa att de uppfyller kunskapskravet, gällande simning, för godkänt betyg i idrott.
Mål åk 2
I åk 2 är målet att eleverna ska kunna simma 50 meter bröstsim och 10 meter ryggsim.
Mål åk 4 och 8
I åk 4 och 8 är målet att eleverna ska kunna simma 200 meter varav 50 meter på rygg. De ska även kunna hantera nödsituationer vid vatten. I simhallen tränar eleverna livräddning med förlängda armen och livboj. De provar också att ta sig upp på isflak med isdubbar.
De elever i åk 4 och uppåt som behöver träna mer för att bli säkra på sin simning erbjuds att åka till simhallen fler gånger.
Betyg och bedömning
För att få betyg i ämnet Idrott och hälsa måste eleven kunna simma. För att få godkänt betyg i slutet av årskurs 6 ska eleven kunna simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge i en följd (det vill säga utan att behöva stanna och vila). Dessutom ska eleven hantera nödsituationer vid vatten med hjälpredskap under olika årstider. Kraven gällande simning i årskurs 9 är samma som i årskurs 6.
Simundervisning i anpassade grundskolan
I anpassad grundskola har vissa elever ämnet Idrott och hälsa medan andra har ämnesområdet Motorik.
I ämnet idrott och hälsa får eleverna prova många aktiviteter och lära sig om god psykisk och fysisk hälsa. I ämnet ingår att lära sig simma och att hantera nödsituationer på land och vid vatten.
Inom ämnesområdet motorik ges eleverna förutsättningar att utveckla förmågan att röra sig i olika fysiska sammanhang och att förflytta sig i vatten.
Genomförande av simundervisningen i idrott och hälsa
I Vimmerby kommun åker samtliga elever i anpassade grundskolans årskurser 2-6 till simhallen sex gånger varje läsår för att träna simning och livräddning. Målet är att alla elever ska kunna simma minst 100 meter och kunna hantera nödsituationer vid vatten.
Elever i årskurserna 7-9 i anpassad grundskola åker till simhallen en gång för att visa att de kan simma 200 meter och att de kan medverka i att hantera nödsituationer vid vatten. Elever som behöver träna mer för att nå målen erbjuds fler resor till simhallen.
Träna vattenvana i ämnesområdet motorik
Alla elever från årskurs 1 till 9 besöker regelbundet en bassäng. Elever i åk 1-3 tränar på rörelser i vatten för att få vattenvana. Årskurs 4-9 tränar dessutom på att balansera, flyta och simma i mag- och ryggläge. De tränar säkerhet vid vatten och att hantera nödsituationer vid vatten med hjälpredskap.
Bedömning
För att nå kravnivån i ämnet idrott och hälsa måste eleven i årskurs 6 visa vattenvana eller simma samt medverka i att hantera nödsituationer på land och vid vatten.
I årskurs 9 ska eleven kunna simma 200 meter i följd samt medverka i att hantera nödsituationer på land och vid vatten.
I ämnesområdet Motorik görs en bedömning av elevens kunskaper i slutet av årskurs 9. Eleven ska, efter sina förutsättningar, delta i att genomföra vattenvaneaktiviteter och i att hantera risker och nödsituationer.