Vimmerby Kommun logo

Information med anledning av säkerhetsläget

Vimmerby kommun följer utvecklingen noga och har ett nära samarbete med svenska myndigheter och andra aktörer både lokalt, regionalt och nationellt.

Informationen uppdateras löpande.

Flyktingmottagande

Det är Migrationsverket som har ansvaret för landets flyktingmottagning. Om du eller någon du hjälper kommit till Vimmerby från Ukraina är det i första hand Migrationsverket du ska kontakta (Migrationsverket.se eller 0771-235 235).

Detta gäller för flyktingar från Ukraina

Information till fastighetsägare och uthyrare

Migrationsverkets kontor och öppettider

Information från länsstyrelsen i Kalmar län:

Information till dig som kommer från Ukraina till Sverige och Kalmar län

Для тих, хто прибув з України до Швеції, округ Кальмар

Information till och för barn / unga

Psykisk hälsa i kristid

Om du eller någon i din närhet känner stress och oro under en kris läs mer här.

Krisinformation.se - Stöd vid oro

Rödakorset - Oro och stress över läget i världen

Om du vill hjälpa till

Vill du hjälpa till eller skänka pengar, kläder med mera? Kontakta en hjälporganisation lokalt eller nationellt.

Genom initiativet Vimmerby tillsammans har en hemsida för samordnande hjälpinsatser skapats. Nedan finner du länk till sidan:

Stöd - Vimmerby tillsammans

Länkar till andra hjälporganisationer:

Erikshjälpen

Läkare utan gränser

Rädda barnen

Röda Korset

UNHCR

UNICEF

Dela bara bekräftad information

Hjälp till att förhindra ryktesspridning och spekulationer, var källkritisk och dela inte osäker information.

Att vara källkritisk innebär att värdera den information du tar del av. Det betyder dels att förstå hur vissa källor väger tyngre än andra, dels att vara medveten om att avsändare av information har ett syfte med sitt budskap. Att ha ett källkritiskt förhållningssätt till information är att hela tiden ha följande fråga i bakhuvudet: Vem säger vad och varför?

Krisinformation.se - information om källkritik

MSB - information om källkritik