Information om coronavirus och sjukdomen covid-19 - Lättläst

Just nu sprids viruset corona över hela världen.
Corona orsakar en sjukdom som heter covid-19.
Sjukdomen kan vara farlig för äldre personer
och för personer som redan är sjuka.
Därför behöver alla hjälpas åt för att minska risken
att coronavirus sprids.

Så här kan du hjälpa till:

Tvätta händerna

Tvätta händerna ofta och noggrant
med tvål och vatten.
Då minskar risken att smittas.

Använd handsprit
om du inte kan tvätta dig
med tvål och vatten.

Hosta och nys i armvecket!

Stanna hemma om du känner dig sjuk

Har du något av de här symtomen
ska du stanna hemma
från skolan eller jobbet
tills du är helt frisk
och två dygn till.

  • Ont i halsen
  • Hosta
  • Problem med dina luftvägar
  • Feber

Du ska också låta bli att gå till
platser där det är många människor.

Skydda de äldre
och de mest sårbara

Just nu ska du inte besöka
dina äldre anhöriga
eller bekanta om de är på:

  • sjukhus
  • äldreboenden
  • gruppboenden

Då minskar risken att smittan sprids
till dem som riskerar att drabbas mest
av coronaviruset.

I Vimmerby kommun har vi bestämt
att även friska personer
ska avstå besök hos äldre och sjuka.

Förskola och skola

Alla barn och elever som är friska
kan gå till förskolan och skolan.
Men har ditt barn
något av de här symtomen
ska ditt barn stanna hemma.

  • Ont i halsen
  • Hosta
  • Problem med luftvägar
  • Feber

Ditt barn ska stanna hemma
tills det är helt friskt
och två dygn till.
Blir ditt barn sjukt på förskolan
eller skolan
ska du hämta ditt barn direkt.

Sprid inte falsk information

Ibland när det händer viktiga saker
börjar falska rykten att spridas.
Hjälp till att hindra falska rykten.
Tänk efter vem du har fått informationen av,
och fundera över om det du har hört
är sant.
Det finns många webbsidor att hitta bra
information på. Dom här sidorna är tre bra
sidor som Vimmerby kommun använder:

www.folkhalsomyndigheten.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

www.krisinformation.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

www.1177.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Så här jobbar Vimmerby kommun

Vimmerby kommun följer
Folkhälsomyndighetens
råd om viruset corona. Vi arbetar även tillsammans
med andra myndigheter och organisationer
för att försöka minska så att viruset sprids.

Vi uppdaterar hela tiden sidan vimmerby.selänk till annan webbplats med ny information.

Kontakt

Vimmerby kommun

Telefon: växel 0492-76 90 00
Fax: 0492-76 90 98
E-post: kommun@vimmerby.se
Besöksadress: Stångågatan 28, 598 81 Vimmerby

Sidan senaste uppdaterad: 2020-03-20