Kommun och politik
Kommunen ska se till att handlingar bevaras, hålls ordnade och vårdas så att rätten att ta del av allmänna handlingar upprätthålls. Därför för kommunen register över de allmänna handlingar som finns hos kommunen.
Ett diarium är en förteckning över dokument som inkommit eller upprättats inom kommunen.
Inkomna handlingar registreras i kommunens diarier eller hålls ordnade på annat sätt. De flesta brev och handlingar som skickas till och från en kommun är allmänna och offentliga, vilket innebär att alla kan läsa dem.
Varje nämnd och styrelse i kommunen har sitt eget diarium. Det är ett register där alla handlingar registreras. En handling innehåller information av något slag. Oftast är det brev, protokoll, beslutsunderlag och beslut. Men det kan också vara fakturor, bokföring, e-post, video- eller bandupptagningar till exempel.
Arkiven ska bevaras, hållas ordnade och vårdas så att de tillgodoser rätten att ta del av allmänna handlingar, behovet av information för rättsskipning, förvaltning och för forskningens behov.
Kommunarkiven fungerar både som moderna informationscentraler och som minnen över det förflutna.
Vi använder cookies för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.
Vad är cookies?