Attefallshus - bygga nytt
Du behöver göra en anmälan och få startbesked för att bygga ett attefallshus.
Vad är ett attefallshus?
Ett attefallshus är en komplementbyggnad eller ett komplementbostadshus som får vara högst 30 m². För att komplementbyggnaden eller komplementbostadshuset ska räknas som ett attefallshus måste det också uppfylla vissa kriterier. Du kan läsa om kriterierna för attefallshus på Boverkets webbplats.
Om komplementbyggnaden eller komplementbostadshuset inte uppfyller kriterierna för ett attefallshus behöver du ansöka om bygglov.
Komplementbyggnad - bygga nytt
Checklista: Handlingar du behöver lämna in
När du gör en anmälan om attefallshus behöver du lämna in följande handlingar och uppgifter:
- Fasadritning, skala 1:100
- Förslag på kontrollplan
- Konstruktionsbeskrivning
- Planritning, skala 1:100
- Sektionsritning, skala 1:100
- Situationsplan, skala 1:500 (rita in aktuell byggnad)
- Beskrivning av färg och material för fasad, tak och fönster
- Byggnadsarea
Du kan behöva lämna in fler handlingar för att vi ska kunna handlägga ditt ärende. I så fall kontaktar vi dig när vi har gått igenom ditt ärende.
Information om vanliga handlingar och exempelritningar
Grannemedgivande
Om du vill bygga attefallshuset med ett mindre avstånd än 4,5 meter från fastighetsgränsen behöver du be grannen om ett medgivande. Det innebär att grannen ska skriva under situationsplanen och fasadritningen.
Gör anmälan
Du gör din anmälan i vår e-tjänst:
Anmälan om attefallsåtgärder (e-tjänst)
Du behöver e-legitimation, svensk postadress och svensk fakturaadress för att kunna använda e-tjänsten. Det gäller även medsökande och ombud. Om du saknar e-legitimation eller svensk adress kan du kontakta miljo.bygg@hultsfred.se.
I vår bygglovsguide finns mer information om hur du gör en anmälan:
När du har lämnat in din anmälan
Vi registrerar din anmälan och bedömer sedan om ärendet är komplett eller om du behöver lämna in fler handlingar. Vi hör av oss när vi är klara med vår bedömning. När ditt ärende är komplett börjar vi handlägga ärendet.
Du kan följa ditt ärende på Mina sidor. Om du har frågor får du gärna kontakta oss genom att skapa ett nytt meddelande på Mina sidor. Vill du komplettera ditt ärende använder du vår e-tjänst för komplettering.
Mer information om processen för anmälan
Hur lång tid tar det att få beslut? När får jag börja bygga?
Du ska få beslut om startbesked inom fyra veckor från att ärendet är komplett. Om det är ett komplicerat ärende kan tiden förlängas med ytterligare fyra veckor.
Du måste få startbesked innan du får påbörja arbetet. När arbetet är klart måste du få slutbesked innan du får börja använda byggnaden.
Vad kostar det?
Hur mycket det kostar beror på om ärendet kräver tekniskt samråd och om det gäller en komplementbyggnad eller ett komplementbostadshus.
Åtgärd | Avgift |
---|---|
Attefallshus i form av komplementbyggnad, utan tekniskt samråd | 6 160 kronor |
Attefallshus i form av komplementbyggnad, med tekniskt samråd | 11 760 kronor |
Attefallshus i form av komplementbostadshus, utan tekniskt samråd | 6 160 kronor |
Attefallshus i form av komplementbostadshus, med tekniskt samråd | 12 880 kronor |
Du hittar mer information om avgifter i taxan för ärenden enligt plan- och bygglagen