Du är här: Hem / Stöd & omsorg / Äldre / Trygghetslarm

Trygghetslarm - en extra säkerhet

Trygghetslarm är en tjänst som gör det möjligt för dig att komma i kontakt med personal vid oförutsedda situationer. Larmet är till för att skapa trygghet för dig i ditt hem och används om du blivit sjuk, har fallit omkull eller behöver ha hjälp av någon annan anledning.

Trygghetslarmet ersätter inte akut behov av medicinsk hjälp, då ska du istället ringa SOS Alarm, telefonnummer 112.

 Ansöka om trygghetslarm.

Så här larmar du

Du larmar genom att trycka in knappen på larmklockan.Trygghetslarmet har en talfunktion som gör att du kan prata med personen på larmcentralen som svarar. Du kan prata rätt ut i rummet och larmcentralen hör vad du säger . De kontaktar hemtjänstpersonal som kommer hem till dig  om det behövs.  

Om den som svarar på larmen inte hör vad du säger eller om du av någon orsak inte kan prata så kommer hemtjänstpersonal hem till dig för att se hur du mår.

Trygghetslarmet ersätter inte akut behov av medicinsk hjälp, då ska du istället ringa SOS Alarm, telefonnummer 112.

Installation av trygghetslarm

För att använda ett trygghetslarm behöver du idag ha ha ett telefonabonnemang hos Telia.

Larmet består av en "dosa" som kopplas till den vanliga telefonen och en larmknapp som du bär runt halsen eller runt handleden. Personal från hemtjänsten kommer hem till dig och installerar larmet. De visar dig hur  larmet fungerar. Du får också skriftlig information.

Larmet fungerar inte utanför din bostad. Mer information kan ges av våra biståndshandläggare. 

Kodlås och nycklar

När du får ditt larm  installerar vi också ett kodlås på din dörr så personal från hemtjänsten kan komma in i din bostad när du larmat. Som en extra säkerhet behöver vi också ha en nyckel.

Kostnader 

Hur mycket du betalar varje månad beror på din ekonomi. Kostnaden är högst 205 kronor per månad.Teknisk service av trygghetslarmet ingår. Här kan du läsa mer om våra avgifter.

När du larmar kostar det som ett telefonsamtal. Kostnader som har med telefonen att göra betalar du själv.  

 

Sidan uppdaterad den 11 april 2017

Kontakt


  • LSS- och biståndshandläggare
    Växel: 0492-76 90 00
    Stadshuset, Stångågatan 28
    598 81 Vimmerby

    Du är välkommen att kontakta oss för mer information och för att ansöka om olika former av stöd och service. Vi har telefontid vardagar mellan klockan 08.00-09.00. Akut hjälp, se flik i vänstermarginalen.