Du är här: Hem / Pressrum / Pressmeddelanden / Socialförvaltningen gör Lex Sarah anmälan efter utebliven hjälp nattetid
Vy över Vimmerby stad

Socialförvaltningen gör Lex Sarah anmälan efter utebliven hjälp nattetid

Publicerad den 26 juni 2014 Övergripande information

En brukare inom äldreomsorgen har inte fått hjälp trots att personen larmat vid tre tillfällen under en och samma natt. Socialförvaltningen i Vimmerby kommun gör nu en Lex Sarah anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) och upprättar rutiner för att säkerställa att liknande händelser inte inträffar igen.

– Det som inträffat är mycket olyckligt för den brukare som drabbats, säger Hanna Alsér, kvalitetssamordnare vid socialförvaltningen.

I den interna utredning som gjorts konstaterar socialförvaltningen att det handlar om en förväxling av två brukare med samma för- och efternamn där personalen inte besökt rätt brukare den aktuella natten. Nattpatrullen upptäckte missförhållandet själva och rapporterade det till sin enhetschef.

– När vi granskar ärendet ser vi att fullständiga uppgifter om brukaren lämnas från larmoperatören vid det första tillfället den aktuella natten, men att den personal som tar emot samtalet inte uppfattar rätt adress. När brukaren därefter larmar vid ytterligare två tillfällen under samma natt lämnar inte larmoperatören fullständiga uppgifter om brukarens adress, säger Hanna Alsér.

Rapport om det inträffade är skickad till Tunstsall, det företag som tar emot trygghetslarmen och som ansvarar för att ringa ut larmen till kommunens personal.

Socialförvaltningen gör en Lex Sarah anmälan till IVO eftersom händelsen inneburit risk för missförhållande. Efter händelsen har en skriftlig rutin upprättats som beskriver vilka uppgifter som ska lämnas vid besvarande av trygghetslarm för att säkerställa att det är rätt brukare som får hjälp. Den brukare som drabbades i det aktuella fallet ska inte ha fått fysiska men efter händelsen men det som inträffat har dock medfört känslor av obehag och otrygghet.

– Lex Sarah är en viktig del av det systematiska kvalitetsarbetet som syftar till att verksamheten utvecklas och att missförhållanden rättas till. Här ser vi ett exempel där verksamheten brustit i sitt åtagande men där kvalitetsmedvetna medarbetare gör ledningen uppmärksammad på bristen och därmed medverkar till att säkerställa att risken för återupprepning av händelsen minimeras, säger Hanna Alsér.

Sidan uppdaterad den 26 juni 2014

Kontakt