Trygghetslarm

Trygghetslarm är en tjänst som gör det möjligt för dig att komma i kontakt med personal vid oförutsedda situationer. Larmet är till för att skapa trygghet för dig i ditt hem. Det används om du blivit sjuk, har fallit omkull eller behöver ha hjälp av någon annan anledning.

Trygghetslarmet ersätter inte akut behov av medicinsk hjälp, då ska du istället ringa SOS Alarm, telefonnummer 112.

Så här larmar du

Du larmar genom att trycka in knappen på larmklockan.Trygghetslarmet har en talfunktion som gör att du kan prata med personen på larmcentralen som svarar. Du kan prata rätt ut i rummet och larmcentralen hör vad du säger. De kontaktar personal från hemtjänsten som kommer hem till dig om det behövs.

Om den som svarar på larmen inte hör vad du säger eller om du av någon orsak inte kan prata så kommer personal från hemtjänsten ändå hem till dig för att se hur du mår.

Trygghetslarmet ersätter inte akut behov av medicinsk hjälp, då ska du istället ringa SOS Alarm, telefonnummer 112.

Installation av trygghetslarm

Vimmerby kommun har digitala trygghetslarm. Larmet består av en "dosa" och en larmknapp som du bär runt halsen eller runt handleden. Personal från hemtjänsten kommer hem till dig och installerar larmet. De visar dig hur larmet fungerar. Du får också skriftlig information.

Kodlås och nycklar

När du får ditt larm installerar vi också ett kodlås på din dörr så personal från hemtjänsten kan komma in i din bostad när du larmat. Som en extra säkerhet behöver vi också ha en nyckel.

Kostnader

Hur mycket du betalar varje månad för ditt larm beror på din ekonomi. Kostnaden är högst 210 kronor per månad.Teknisk service av trygghetslarmet ingår.

Kontakt

Utredningsenheten för äldre och funktionsnedsatta

LSS- och biståndshandläggare
Telefon: 0492-76 90 00
E-post: utredningsenheten@vimmerby.se

Du är välkommen att kontakta oss för mer information och för att ansöka om olika former av stöd och service. Vi har telefontid vardagar mellan klockan 08:00-09:00 

Sidan senaste uppdaterad: 2018-10-11