Publicerad: 2019-10-07 13:16

Senast ändrad: 2019-10-08 09:48

Ansök om tillstånd för tobaksförsäljning

För att få sälja tobak måste du ansöka om tillstånd. Du som redan har anmält tobaksförsäljning måste ansöka om tillstånd för att få fortsätta sälja tobak, senast den 1 november 2019

Från och med den 1 juli 2019 måste du ha tillstånd för att få sälja tobak, enligt lagen om tobak och liknande produkter. Tidigare har det räckt med en anmälan.

Den nya lagen innebär att du som tidigare anmält tobaksförsäljning måste ansöka om tillstånd för att få fortsätta sälja tobak. Ansökan ska vara inlämnad senast den 1 november 2019. Du får fortsätta att sälja tobak under handläggningstiden men om du inte ansöker om tillstånd måste du upphöra med försäljningen.

Så ansöker du om tillstånd

Du ansöker om tillstånd hos Miljö- och byggnadsförvaltningen genom att fylla i och lämna in:

  • Ansökan om tobaksförsäljningstillstånd (blankett)
  • Kopia av ditt egenkontrollprogram
  • Bilaga till ansökan om tobaksförsäljningstillstånd (blankett)

Mer information om ansökan, avgifter och handläggningsprocessen se nedan

Kontakt

Hultsfred-Vimmerby miljö- och byggnadsförvaltning

Telefon: 0495-24 14 00
E-post: miljo.bygg@hultsfred.se

Vi har telefontid vardagar kl. 8.00-12.00 och 13.00-15.00

Publicerad: 2019-10-07 13:16

Senast ändrad: 2019-10-08 09:48