Ändringar av byggnadens konstruktion eller planlösning

För att göra ingrepp i byggnadens bärande konstruktion behöver du göra en anmälan. Det kan exempelvis röra sig om ett upptag i en vägg för att få in stora fönsterpartier eller för att göra ett upptag i väggen till en ny utbyggnad. Även väsentliga ändringar i planlösningen kräver anmälan. Det kan exempelvis handla om att en lokal med öppen planlösning delas av för att bilda kontorsrum.

Vilka handlingar behöver jag lämna in?

För att få beslut om startbesked behöver du lämna in:

  • Anmälan om ändring
  • Situationsplan, skala 1:500
  • Planritning som redovisar befintligt utseende, skala 1:100 (planändring)
  • Planritning som redovisar nytt utseende, skala 1:100 (planändring)
  • Fasadritning som redovisar befintligt utseende, skala 1:100 (vid planändring om även fasaden påverkas)
  • Fasadritning som redovisar nytt utseende, skala 1:100 (vid planändring om även fasaden påverkas)
  • Konstruktionsritningar som visar befintligt utseende, skala 1:50
  • Konstruktionsritningar som visar nytt utseende, skala 1:50

Vid större åtgärder av ändringar i planlösningen behöver du även lämna in:

  • Verksamhetsbeskrivning
  • Redovisning av ventilationens kapacitet och eventuella åtgärder

Viktigt att tänka på

Det är viktigt att tänka på att handlingarna är:

  • Alla handlingar är underskrivna
  • Fackmannamässigt utförda
  • Skalenliga ritningar
  • Tydligt redovisar vad som är nytt respektive vad som är befintligt

Ytterligare handlingar kan komma att behövas för att avgöra ärendet beroende på dess omfattning

Hur gör jag en anmälan?

Du gör en anmälan digitalt via Mittbygge. Du loggar in med e-legitimation och väljer vilken e-tjänst du vill använda.

Länk till Mittbygge där du kan göra en anmälan digitaltlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Om du inte kan göra din ansökan digitalt så fyller du i blanketten ”Ansökan om lov och anmälan” och skickar den till miljö- och byggnadsförvaltningen.

Avgift

Vi tar ut en avgift för att handlägga din anmälan. Avgiften är enligt plan- och bygglovstaxan som är antagen av kommunfullmäktige.

Mer information

Kontakt

Hultsfred-Vimmerby miljö- och byggnadsförvaltning

Telefon: 0495-24 14 00
E-post: miljo.bygg@hultsfred.se

Vi har telefontid vardagar kl. 8.00-12.00 och 13.00-15.00

Vecka 26-32 har vi telefontid vardagar kl. 10.00-12.00 och 13.00-15.00

Sidan senaste uppdaterad: 2019-06-07